Synetech

7 tipů, kdy dává pro váš projekt smysl mobilní aplikace

Uber, Airbnb, Tinder, Viber, Instagram… Tyhle mobilní aplikace používají na světě miliony lidí a jejich tvůrci rozhodně bídu s nouzí netřou. Jenže ne každá appka je předurčena k takovému úspěchu, což je nutné mít na paměti — koneckonců,vývoj aplikace není úplně levná záležitost.

A pak je tu také množství aplikací…

Každý den jsou jich na Google Play a AppStore umisťovány tisíce a v takové mase vůbec není neobvyklé, že na vaši včerejší novinku už dnes sedá prach a nikdo si na ni nevzpomene. S tím také souvisí boj o pozornost uživatele, o kterého se tvůrci snaží přimět k instalaci jejich díla, i když pro něj bude třeba ve výsledku úplně k ničemu.

Je tedy naší zodpovědností postarat se o to, aby mobilní aplikace byly užitečné pro uživatele?

Ano, ale nestojí to pouze na vývojářských agenturách, do velké míry to závisí na společném pochopení požadavků zákazníka, jeho uživatelů a diskuzi o tom, zda v jeho případě dává vývoj aplikace pro Android či iPhone vůbec smysl, a co uživateli přinese navíc.

A pokud spolu se zadavatelem smysl v nové aplikaci nenajdeme, pak je důležité společné přetvoření účelu aplikace na něco, co užitečné bude. Jak totiž ukázala naše soutěž aplikací AppParade 32, dost často si vývojářská studia nebo klienti sami škodí tím, že nevhodně používají nástroje k návratu uživatele do aplikace, tím vytvářejí odpor k těm starým a také nedůvěru a blok pro instalaci nových.

tips

Je moderní mít mobilní aplikaci

Hodně zákazníku za mnou přichází s tím, že by chtěli mobilní aplikaci. Většinou je to ale proto, že je pro ně důležité appku prostě mít. Přitom je v mnoha případech zcela nevhodná pro řešení, které zákazník požaduje, a nepřináší uživateli nic navíc oproti webové stránce.

Je proto důležité brát mobilní aplikaci jako další softwarový nástroj, který má jasné možnosti využití uživatelem a jasné vymezení oproti webu. Je dobré si předem klást otázky typu: „K jakému účelu bude mému uživateli sloužit aplikace především? V čem je mobilní aplikace jiná, co přinese uživateli navíc v porovnání s klasickým webem? Jak docílit toho, aby se můj výtvor zařadil mezi užitečné aplikace?“

S tím vším souvisí hlavně uvědomění si, jak uživatel telefon používá. Výhodou je, že jej má vždy u sebe, nevýhodou je naopak omezený prostor telefonu, čas a doba aktivního sledování displeje a celá řada dalších překážek, které uživatele od použití aplikace odrazují.

Jaké mobilní aplikace tedy dávají smysl?

Obecně platí, že nejlepší aplikace pro Android a iPhone jsou takové, které mají svého uživatele. A z toho bychom měli vycházet.

Uživatelský výzkum je zkrátka úplně první krok k úspěšnému vývoji aplikací. Na něj navazuje domyšlení základního způsobu použití pro cílovou skupinu, pro kterou appka plní specifický účel a následuje ověření toho, že uživatelé aplikaci takto skutečně používají. Kvalitní produkt vyžaduje neustálou validaci a iteraci jednotlivých funkcí a tvorba aplikací je proto proces, ne dílo.

Pokud s výše uvedeným v zásadě souhlasíte, jen potřebujete inspiraci k tomu, co by vlastně taková smysluplná aplikace měla přinášet, zde je mých pár tipů.

tips2

Appka je užitečná, když… aneb jaké jsou ty nejlepší aplikace?

  • Nástroj pro specifickou skupinu lidí — komunitu: funguje pro uživatele, které spojuje určitý zájem. Může se jednat například o sociální síť nebo nějaký nástroj třeba pro milovníky hudby, především ale musí jít o aplikaci, která uživateli nabízí obsah nebo řešení pro jeho činnost nebo koníček.
  • Fintech aplikace: funguje pro uživatele, kteří pravidelně zjišťují stav svých financí, nebo s nimi rychle na denní bázi manipulují, jako třeba naše Direct Finance.
  • Zpravodajská aplikace: pro uživatele představuje rychlé získání novinek, může ji otevřít kdykoliv má zrovna čas (MHD, záchod a tak dále). Aplikace zde dává smysl kvůli lepšímu zpracování obrazovek, a tudíž snadnější a rychlejší navigaci skrz zprávy.
  • Ovládání IoT systémů: pro uživatele kteří chtějí pomocí svého telefonu ovládat jiná zařízení. Může se jednat například o chytrou domácnost. Příkladem z praxe pro lepší představu budiž naše Direct echo.
  • Komunikátor: aplikace určené k zasílání zpráv mezi určitou skupinou uživatelů.
  • Dopamin-based aplikace: jedná se především o sociální sítě, kde uživatel hledá odměnu ve formě dopaminu při ocenění jeho příspěvku… Jinými slovy — dostává lajky.
  • Hry a gamifikace v aplikacích: Správně navržené hry, které dokáží uživatele zabavit na krátký okamžik ale opakovaně. Ideální je mít herní motivační mechanismy, které dokáží uživatele přimět se do aplikace vracet pravidelně. Lidé rádi soutěží a získávají body, to funguje od nepaměti.

tips3

Závěrem

Aby vývoj aplikací nebyl jen prací pro práci, musí při něm vznikat užitečné aplikace. Tedy takové, které při každém otevření uživateli něco poskytnou. Účelem je, aby se do nich lidé pravidelně vraceli, opakovaně je využívali pro účel, se kterým byly vytvořena a také je po využití dokázali rychle opustit… Pokud je aplikace pro Android a iPhone takto navržena a vy ji najdete smysl, je pak už jedno, zda se jedná o rychlý zdroj informací, vyřešení každodenní mise, nebo třeba o “dopaminovou šlehu”…

Pokud však přemýšlíte o aplikaci s jiným účelem, nebo potřebujete prostě váš nápad konzultovat, neváhejte se ozvat na [email protected] nebo prozkoumat náš web.

A pokud už v účelu jasno máte, můžete si rozšířit obzory i v tom , kolik takový vývoj aplikací stojí a komu jej zadat a pak budeme rádi, pokud se nám ozvete a spolu vytvoříme tu nejlepší aplikaci, která bude mít smysl.