Synetech

Posouvat sebe, celou vývojářskou scénu a ukazovat veřejnosti nejlepší mobilní aplikace. To je mise nové AppParade

Další AppParade je na spadnutí, a tak jsme si o téhle platformě pro mobilní vývojáře, startupy, zadavatele aplikací a všechny fanoušky technologických trendů popovídali s ředitelem akce a naším CEO Vratislavem Zimou.

Co jste možná AppParade nevěděli?

appparade q4 2019 1

Co pro tebe jakožto vývojáře AppParade znamenala ještě v době, než jsi ji koupil?

Začal jsem chodit na AppParade někdy v roce 2012, kdy už zhruba 2 roky fungovala. Pro mě to byla doba, kdy jsem se začal orientovat na programování mobilních aplikací, sám je vyvíjel a pracoval jsem na svých vlastních mikro projektech.

AppParade tenkrát byla stěžejní akcí a člověk se tam dozvěděl, kdo na čem vlastně pracuje a vždycky se tu potkávali zajímaví lidi z české vývojářské komunity. Já tehdy dělal mobilní aplikace na hrozné úrovni, a tak mi přišlo super se potkat se špičkou v oboru, pobavit se a inspirovat. A člověk mohl vyhrát telefon, což mě tenkrát jako chudému studentovi přišlo super :)

Pak jsem začal na AppParade i sám soutěžit - myslím, že to bylo dvakrát nebo třikrát s různými projekty.

Jak jsi tehdy dopadl?

S jednou soutěžní aplikací bez vytáček blbě. Ale u té druhé jsme vyhráli cenu T-Mobile a šli jsme dokonce do pořadu Aplikace na Prima Cool, kde s námi dělali rozhovor, což pro nás tenkrát byla obrovská událost.

A s čím jsme uspěli? Napsali jsme mobilní aplikaci Jukees, což byly digitální jukeboxy pro bary a hospody, kde si přes telefon člověk naklikal písničky a pak si je v reálném jukeboxu nechal přehrát. Když jsme AppParade vyhráli, tak to udělalo docela velký hype, lidi si naši aplikaci začali stahovat, což by bylo super, kdybychom ten projekt doladili a měli bychom nasmlouvané alespoň nějaké bary a podniky, kde se dá Jukees používat… Takhle to lidem jenom vyhodilo chybovou hlášku o tom, že člověk musí být v baru a odkázalo ho to na místo třeba 300 km daleko :)

Neměli jsme prostě vůbec dotažený projekt a po čase jsme to stejně zařízli, protože jsme narazili na legislativní problémy s pouštěním hudby a celé to prostě bylo moc komplikované :)

Bylo na tom ale super, že jsme si vyzkoušeli, jak je důležitý marketing a PR a naučili se, jak dostat náš nápad k lidem. Když se o nás začalo psát a mluvit, tak ten projekt nabral obřích rozměrů. To jsme jako vývojáři do té doby nikdy nezažili a ani neřešili. A tenhle pocit dáváme nyní všem výhercům AppParade, na které čeká spousta workshopů a mentoringů.

appparade q4 2019 2

Trochu jsme ale odbočili od toho, co pro tebe AppParade tehdy znamenala…?

Byla to akce, na kterou se šel člověk třeba místo večerního kina podívat, co nového se na té naší české scéně mobilních aplikací děje, jaké jsou nové trendy, hlasoval pro nejlepší mobilní aplikace a popřípadě si mohl zasoutěžit. Byla a je to show, člověk se pobaví, ale i inspiruje. Já na AppParade chodil pravidelně a přišlo mi, že to je jedna z takových těch fakt dobrých akcí, které se v Praze dějí.

Co byl pak ten moment, kdy sis řekl, že chceš AppParade pořádat a převzít ji po Médiáři?

Na jaře 2018 jsme pracovali na mobilní aplikaci Poopy Doopy přímo pro AppParade. Tu jsme dodělali asi po 3 měsících a šli jsme na vítězství, protože to byl skvělý nápad - Poopy Doopy pomůže přehlušit zvuky, které vydáváš na záchodě pomocí různých druhů fénu!

Jenže, když jsme ji chtěli do AppParade přihlásit, zjistili jsme, že se žádná AppParade nekoná. Napsali jsme Ondrovi Austovi - šéfredaktorovi Médiáře a otci AppParade co se bude dít a ten nám odepsal, že teď neví, co s AppParade dělat, že je třeba ji celou restartovat. Po osmi letech, kdy přehlídky byly dost stejné, dost začala klesat účast - diváků i přihlášených projektů a spíš to bylo o představování velkých korporátních a ne vždy úplně zajímavých mobilních aplikací.

Shodou okolností jsme v létě 2018 přemýšleli, že se taky chceme pustit do pořádání akcí pro vývojářskou scénu, ale hackatonů a meetupů se tady dělo hodně a pořád nás to v úvahách vracelo k AppParade, že chceme dělat něco podobného.

S Ondrou a Médiářem jsme začali řešit, že asi tušíme, jak tu akci posunout a chtěli jsme se zapojit do organizace a pomoct. Nakonec z toho vyplynulo, že by bylo ideální, aby AppPararade měl pod sebou jeden nebo druhý subjekt, takže jsme se nakonec dohodli na plné akvizici, že značku a akci koupíme a budeme ji pořádat jako SYNETECH.

appparade q4 2019 3

Co nového SYNETECH do AppParade přinesl?

Za 8 let proběhlo 30 přehlídek, vystřídalo se přes 400 mobilních aplikací a ty večery se od sebe nijak zvlášť nelišily, vždycky se vlastně jen vybrala ta nejlepší aplikace.

My chtěli akce dělat jiné, a proto jsme si řekli, že začneme pořádat večery tematické a tím, že je SYNETECH technologická firma, tak jsme se chtěli zaměřit na technologie.

Začali jsme tím, že jsme chtěli, ať si sama scéna řekne, jaké téma chce a orientovali jsme jeho výběr na jednotlivé komponenty telefonu a hledali jsme takové aplikace, které zajímavě využívají geolokaci, fotoaparát, rozšířenou realitu nebo notifikace.

Pro AppParade 31 - naší první přehlídku - vyhrálo téma “Geolokace”, další AppParade 32 byla v tématu využívání notifikací a všech re-engagementových nástrojů. Tohle 33. vydání jsme se ale rozhodli, že nebude čistě o technologiích nebo hardware komponentách, ale že bychom se s účastníky chtěli bavit více o smyslu a celkově navzájem posouvat sebe a celou scénu a třeba rozvířit debatu o tom, jestli děláme věci dobře, nebo jestli je náhodou nedokážeme dělat lépe.

Už nám nestačilo se jen podívat na pěkné appky, ale taky se chceme bavit o tom, jaké jsou aktuální trendy, nebo co naopak scénu pálí. Proto pokaždé zveme experta na jednotlivé téma a ten v 15 minutách vypíchne nejdůležitější body a highlighty, kterými bychom se měli zabývat.

Když uvedu příklad, na AppParade 32, kde jsme řešili, jak správně motivovat uživatele k návratu do appky, Pepa Holý z MSD důkladně rozebral, co se děje v mozku člověka, když je neustále vyrušován push notifikacemi a co to s ním dělá.

Pro nás vývojáře, agentury i klienty bylo téma re-engagementu důležité otevřít, při špatném používání těchto nástrojů si sami kopeme hrob - lidé masivně aplikace odinstalovávají a jsou na tento samotný nástroj alergičtí a můžeme si za to sami.

appparade q4 2019 4

Pokaždé má AppParade jinou porotu a jiného experta/speakera na jednotlivá témata. Jak těžké je je tyhle lidi do AppParade dostat?

Na začátku to bylo lehké, ale přeci jen ten český technologický rybník má určité limity… Musíme se snažit, ale pořád se nám daří nacházet do poroty známé tváře, které danému tématu rozumí - to je pro nás to nejdůležitější kritérium. Aby ve výsledku bylo hodnocení porotce kredibilní.

Nejdůležitější pro nás je, aby AppParade stále zůstala nezávislou platformou, která spojuje scénu, takže se do poroty nebojíme pozvat ani konkurenční studia. Každý je dobrý v něčem a pro nás je pořád nejdůležitější expertíza a znalost daného tématu a vypadá to, že zatím všichni porotci si svou roli užívají. Spíš se nám stává, že se někteří lidé necítili hodni do poroty zasednout, že ještě nemají dostatečné know-how, a proto tuto roli odmítli.

appparade q4 2019 5

Pro koho je nová AppParade určena, koho najdeme v publiku?

Já za sebe cítím, že se AppParade v průběhu času dost proměnila. Před 9 lety na AppParade chodili studenti, ti za těch 9 let odrostli a najednou to jsou manažeři ve firmách, zakladatelé vývojářských agentur nebo startupů - lidi, kteří se točí kolem marketingu a digitálu. Ale samozřejmě je to pořád i o vývojářích.

V jeden večer se vlastně ve Vnitroblocku potkává dost zajímavý mix lidí různých odvětví - marketing lidi, startupisti, programátoři, produkťáci, investoři a hledači talentů - všechny spojuje zájem o mobilní telefon jako nástroj a mobilní technologie.

A z druhé strany - proč je super se AppParade účastnit jako soutěžící?

Vezmu to ze svého úhlu pohledu, proč jsem tam já vždycky chtěl soutěžit.

Nebylo to kvůli nějaké hlavní ceně, ale to nejdůležitější pro mě bylo, že si stoupnu na pódium a ukážu svou mobilní aplikaci před 350 lidmi v publiku, dostanu zpětnou vazbu, upozorním na sebe a svou práci a představím jí zajímavým lidem. A třeba tam při troše štěstí najdu zajímavý kontakt, potenciálního partnera, investora.

Sám jsem se neuměl dostat se svou aplikací do médií a AppParade v tomhle zviditelnění hodně pomáhá. Může to být pro mnoho vývojářů či majitelů appek dobrý odrazový můstek.

Jaké jsou ohlasy lidí na novou a starou AppParade?

Mně samozřejmě lidi říkají, že se jim AppParade líbí víc :)

Ale vážně - když jsme AppParade koupili, tak jsme tu přípravu, komunikaci a produkci vzali z gruntu. Je jasné, že pro Ondru - šéfredaktora velkého média - muselo být neskutečně náročné skloubit svou práci s organizací takové akce.

My na to máme tým lidí, několik měsíců před akcí vše připravujeme, aby večer stál za to a vynaložené úsilí tomu výsledku pak odpovídá. Komunikujeme mnohonásobně více, takže sám otec AppParade Ondra Aust říká, že ty “naše” AppParade jsou největší přehlídky za celou dobu existence, 350 lidí by se ani do Bio Oka nevešlo. Takže máme radost, že se naše snaha vyplácí.

No a pokud mi lidi nekecají, tak můžeme brát, že akce je hezká a témata, která tam dodáváme, jsou zajímavá. Někdo se chodí jen podívat na nejlepší aplikace a to je taky v pořádku.

My totiž nechceme z AppParade dělat jen nějaký “fight” mezi appkařema, ale naopak z toho chceme udělat platformu, která inspiruje a možná vzdělává scénu jako takovou.

appparade q4 2019 6

Dvě AppParade máme za sebou, z čeho máš největší radost?

Z účasti diváků a počtu přihlášených projektů.

Naše první AppParade 31 byl vlastně takový experiment, jestli se nám akci podaří po roce zase nakopnout. A zaplnili jsme celý Vnitroblock tak, že se všichni lidi nakonec ani do sálu nevešli. Jenže to mohlo být také pouze proto, že diváci přišli ze zvědavosti, co jsme s tou akcí vymysleli.

Přišla tedy další AppParade (s číslem 32) a tam jsme si řekli, že se to bude lámat a uvidíme, jestli lidi přijdou zase, nebo ne. A dorazili! Dokonce i když byla ten den premiéra posledního dílu Game of Trones :)

To pro nás byla informace, že asi jdeme dobrým směrem.

A jsem také rád, že jsme vždy měli bez nadsázky hvězdnou porotu a obecně se kolem AppParade točí samí zajímaví lidé. Víme ale taky, že se AppParade stále dá mnohonásobně pozdvihnout.

Jaké jsou tedy plány pro AppParade v roce 2020?

Míň AppParade :)

V roce 2020 proběhnou pouze 2 přehlídky. Chceme akci udělat trochu exkluzivnější. Děje se nám, že za ta léta přetrvává v lidech pocit, že se AppParade koná každých 14 dní, a že zrovna tuhle jednu můžou vynechat a to my nechceme.

Nadcházející témata ještě sami nevíme, budou ale rozhodně zase reflektovat aktuální situaci.

AppParade 33 se blíží a její téma je Od nápadu k vývoji, jak to bylo u tvého projektu Jukees, se kterým jsi AppParade vyhrál?

My jsme to měli přesně naopak. Nešli jsme od nápadu k vývoji, ale od vývoje k nápadu :)

Sešli jsme se s ostatními programátory a řešili, co můžeme dělat super technologického, tu technologii jsme vymysleli, a pak jsme přemýšleli, kde by se dala použít. A jelikož jsme chodili rádi do hospod, napadly nás bary.

Pak jsme na tom strašně dlouho pracovali… A to rovnou na plné verzi, nikoliv na prototypu a po minimálně třičtvrtě roce jsme si řekli, že to barům tedy konečně můžeme ukázat, že už je to v dostatečné kvalitě. Začali jsme tedy obcházet hospody a odezva byla poněkud vlažnější, než jsme si představovali. Když jsme to barům nabízeli zadarmo, tak to ještě šlo :) My ale zapomněli myslet na to, jak na Jukees vyděláme peníze a na to jsme ani následně nepřišli.

A i třeba z tohoto důvodu je bezva se o tomto tématu bavit, ať ostatní nedělají podobné chyby jako my. Přece jen to bylo x měsíců práce, která se dala využít mnohem smysluplněji.

Takže mobilní aplikace musí mít smysl…

Slovo “smysl” může být bráno v různých významech, neznamená to vždycky, že aplikace musí mít nějaký “vyšší smysl”. Ale rozhodně musí být smysluplná, to je určitě nejdůležitější! A smysluplná je tehdy, když jí někdo používá, když svým uživatelům pomáhá, nebo řeší nějaký problém. Aplikací už existuje tolik, že pokud člověk nebude vědět, k čemu mu má sloužit a co mu přinese, tak si ji do telefonu nestáhne.

Jak bys tedy v kostce shrnul smysl AppParade?

Každou přehlídkou chceme rozvířit debatu nad určitým tématem, abychom vývojářské scéně, startupům i lidem z digitálu přinesli možná nový úhel pohledu. Chceme sdílet zkušenosti, ukázat si success stories i fuckupy, ať se navzájem posouváme.

Když budeme tvořit špatné mobilní aplikace a lidi je nebudou používat, nebo na ně nedej bože budou nadávat, tak degradujeme celé odvětví mobilních aplikací. A to přece nikdo nechceme.

Jaká bude další AppParade? Mrkněte na ni na vlastní oči! 25. 11. se vidíme ve Vnitroblocku!

appparade q4 2019 7