Synetech

Co přináší augmentovaná realita (AR)? Revoluci v e-commerce, marketingu a mnohem víc

Potřebujete unikátní branding či chcete v e-commerce víc konverzí? Prozkoumejte hlavní trend roku 2020, augmentovanou realitu. Vaše podnikání doslova rozšíří.

Co se o rozšířené realitě dočtete?

  • Jaký je rozdíl mezi virtuální a rozšířenou realitou?
  • Rozšířená realita řečí čísel
  • Augmentovaná realita: pomoc při brand buildingu, konverzích i engagementu
  • AR příklady z praxe - globální i lokální
  • Limity technologie
  • Co dnes může udělat rozšířenou realitu doopravdy rozšířenou?

Nejprve si ujasněme pojmy

Veřejnost často zaměňuje realitu rozšířenou a virtuální, přitom jde však o propastný rozdíl.

Virtuální realita vás doslova pohltí, potřebujete k tomu však speciální helmu či brýle. Díky VR se dostanete do simulovaného virtuálního prostředí a interagujete s ním.

Rozšířená nebo také augmentovaná realita (AR) přidává digitální prvky do reálného světa skrz fotoaparát na chytrém telefonu – třeba grafiku, texty, odkazy, videa… Nejsou potřeba žádné speciální nástroje – žádné brýle, žádná helma. Rozšířenou realitu může zažít úplně každý, kdo má chytrý telefon.

Proč označujeme rozšířenou realitu za revoluční prvek pro byznys?

Právě její nynější dostupnost a wow efekt vytvářejí takovou kombinaci faktorů, které se třeba klasické video nemůže rovnat.

Rozšířená realita na vernisáži výstavy studentů UMPRUM, AVU
Rozšířená realita na vernisáži výstavy studentů UMPRUM, AVU při příležitosti oslav 17. listopadu

Čísla totiž hovoří jasně. Alespoň tedy co se týče AR a e-commerce.

Divák konzumuje osah 2x déle skrze rozšířenou realitu.

Vogue a Shopify během koronavirové pandemie oznámily, že v jeho AR showroomu díky augmentované realitě narostly konverze o 250 %.

Když si zákazník prohlédl produkt v AR, dokázal si ho lépe představit a o 65 % vzrostla pravděpodobnost, že uskuteční nákup.

Nelze se tedy divit optimistickým odhadům Forbesu, který letos očekává nárůst celého segmentu o 78 % a v příštím roce má jít o globální trh o velikosti 215 miliard dolarů.

Příklady táhnou

Krom konverzí rozšířená realita s sebou přináší také skvělý brand buildingový potenciál. Lidé si totiž spojí značku s nevšedním zážitkem a pozitivní emocí a pouto je na světě… A co si dnes přát víc, než ohromeného a loajálního zákazníka?

Využití augmentované reality ve světě

Nebát se být hravý

Disney využil AR při tvorbě omalovánek, které se při vybarvování zhmotnily do 3D.

Mimochodem, ve využití rozšířené reality pro vzdělávání vidíme obrovský potenciál. AR aplikace budou schopné udržet dětskou pozornost a třeba v segmentu her nabízí tato technologie úplně nový potenciál (namátkou vyjmenujme třeba úspěchy mobilních her jako Candy Crush, Clash of Clans, Flappy Bird, které vydělávají či vydělávaly tvůrcům desítky tisíc dolarů denně. Nebývalý úspěch a zisk zaznamenala také hra Pokémon Go, mimochodem založená na rozšířené realitě.).

Zábavnější vzdělávání

Co se třeba vypravit s BBC místo do muzea do vašeho obýváku?

Rozšířená realita je dle nás také hudbou budoucnosti pro e-shopy a nejen ty

Zajímá vás, jak by vám slušelo tričko, hodinky či boty bez jejich fyzického vyzkoušení (aneb buďme připraveni na další pandemii)? Podívejte se na své nohy či zápěstí skrz displej mobilního telefonu a hned uvidíte model v rozšířené realitě.

A to samé platí i o objektech větších. Co třeba se podívat na to, jak by vašemu obýváku slušelo nové křeslo či skříň od IKEA?

Jde to i bez telefonu

Zmiňovali jsme, že výhodou rozšířené reality je fakt, že každý dnes má při sobě mobilní telefon, díky kterému může skrze fotoaparát a následně displej vidět nevídané věci. Někdy to ale jde i bez nich, jak naznačují kampaně Pepsi Max a BBC Earth, které si upravily autobusové zastávky:

Lokální a dostupné AR projekty

I v našich končinách se můžete s rozšířenou realitou setkat. Naše studio SYNETECH se jí snaží dělat dostupnější, a proto jsme vyvinuli SYNE.VISION.

Takto jsme jej implementovali třeba do naší eventové AppParade, aplikace či appky pro Festival svobody.

Další potenciální využití vidíme například v umístění do katalogů (jako třeba pro Oriflame), návodů, chytrých budov, kuchařek, cestopisů, muzeí a galerií či třeba e-shopů. Zkrátka, fantazii a rozšířené realitě se meze nekladou.

Rozšíření realita, aplikace zítřka?

Rozhodně ano, neboť se okruh telefonů, které dokáží rozšířenou realitu používat, neustále rozšiřuje. Schválně se podívejte, zda i ten Váš chytrý telefon rozšířenou realitu podporuje:

Android telefony podporující AR

iPhone telefony podporující AR

Jinými slovy, telefony nikdy nebyly připravenější pro využití augmentované reality.

Co se iPhonů týče, od iOS 13 již funguje zcela hladce a tento systém má dnes už přes 77 % uživatelů a po nadcházející 5G revoluci bude vše ještě mnohem rychlejší a praktičtější. A jak už jsme zmiňovali, člověk nepotřebuje žádné brýle ani headset, což je jedním z mnoha důvodů, proč se zatím příliš nerozšířila realita virtuální.

Zkrátka, proč dělat věci složitě a nákladně, když mohou být jednoduché?

Limity technologie

Na druhou stranu, není zlato vše, co se v augmentované realitě třpytí a současná AR s sebou přináší také technologické limity, které je třeba mít na paměti.

Prvním trablem bývá rozdílná detekce objektů na Android a iOS telefonech. Android není občas schopný objekt detekovat vůbec a detekci také hodně ovlivňují odlesky a světlo. iOS technologie je mnohem dále, existuje méně druhů zařízení, a tak není AR iPhone tolik náročná na vývoj jako AR Android.

Nesmí se pak zapomínat ani na UX, resp. aplikace musí být naprogramovaná tak, aby byla intuitivní či bylo velmi dobře vysvětleno, jak rozšířenou realitu správně spustit. AR také musí běžet hladce avšak aplikace pro rozšířenou realitu nesmí zabírat v telefonu uživatele moc místa.

Pozor je třeba dávat také na to, aby si lidé appku pro AR byli schopni přiřadit k danému brandu. To si dobře uvědomujeme, a tak jsme náš AR SYNE.VISION schopni implementovat jak do již existující aplikace, tak pro vás vytvořit aplikaci novou.

Při tvorbě AR aplikace je také zásadní vědět její účel a jak bude pomáhat byznysu. Je to aplikace, které bude součástí širší komunikační strategie? Nebo jde o hlavní prodejní kanál? Všechny výše uvedené body je třeba mít na paměti, aby se z AR zážitku nestalo AR fiasko.

Děláme rozšířenou realitu (AR) dostupnější

Záměrně vynecháváme možnou námitku, že je tato technologie drahá.

Pokud si najmete vývojáře, který vám na ni začne pracovat od začátku, rozhodně to tak být může, my se však snažíme dělat augmentovanou realitu dostupnější i pro lokální značky a instituce.

Naše rozšířená realita a předpřipravená aplikace SYNE.VISION totiž může být jak implementována do vaší stávající aplikace, tak upravena na míru vašim potřebám ve zbrusu nové appce.

Přečtěte si o SYNE.VISIONu a také faktu, jak může rozšířená realita pomoci vašemu byznysu více, a pak nám neváhejte napsat.

A mimochodem, programujeme také „klasické“ mobilní appky, vždy ale takové, které mají smysl.

Augmentovaná realita s technologií SYNE.VISION je tu pro vás.

Váš SYNETECH

Augmentovana realita - 3D objekty