Synetech

Lean Canvas: Byznys plán, který vám ušetří čas, peníze i energii

Přenést nápad z hlavy na papír je jednou z nejtěžších a nejdůležitějších fází každého projektu. Sepsání podnikatelského plánu však často vyžaduje týdny i měsíce vašeho času a desítky popsaných stran. Schůdnější cesta naštěstí existuje. Je jím Lean Canvas. Víte, oč běží a jaké výhody skýtá?

Podnikatelský plán nebo Lean Canvas?

Vypracování podnikatelského plánu je nedílnou fází každého projektu. Jenže výsledkem je zpravidla dlouhý dokument, který obvykle skončí ve vaší administrativní složce nebo šanonu bez jakéhokoliv praktického významu.

Steve Blank, guru start-upistů ze Silicon Valey, má na smysl podnikatelského plánu jasný názor: “Podnikatelský plán: dokument, který vás investoři přimějí napsat, aby si jej nečetli.”

A právě proto vznikl Lean Canvas, jednostránková varianta podnikatelského plánu, která zaznamenává jen ty nejdůležitější informace. Tento dokument pomůže začínajícím i stávajícím podnikatelům utřídit představu a směr podnikání. Jeho základem je například šablona, která vám pomůže rozložit nápad na jeho klíčové předpoklady do 9 základních stavebních bloků.

Lean Canvas je stručný a jasný

Výhodou Lean Canvas je jeho stručnost a jasnost - nebudete se topit v hromadách papírů a zachytíte své představy o podnikatelském nápadu bez zbytečné “omáčky“. To vám zároveň pomůže odhalit jeho možná rizika a otestovat je přímo v realitě. Díky stručnosti Lean Canvas budete navíc schopni představit svůj podnikatelský nápad úplně každému. Všichni hned pochopí, jaký je jeho záměr nebo silné stránky. Jednoduše vytvoříte podnikatelský plán, který se dá číst.

Lean Canvas - stručný podnikatelský plán

Vypracování Lean Canvas je snadné

K vytvoření Lean Canvas najdete na internetu mnoho šablon, které vám pomohou přenést nápady na papír. Pokud dáváte přednost digitálnímu prostředí, s tvorbou vám mohou pomoci i online nástroje. Stvořit si ho ale můžete i sami a následně jej sdílet a upravovat s ostatními. Když Lean Canvas vytváříme spolu s klientem při vývoji mobilních aplikací, stačí nám obvykle bílá tabule a pár post-itů.

Podstatou Lean Canvas je těchto 9 nejdůležitějších oblastí, nad kterými byste se měli zamyslet a odpovědi pak zanést do jednotlivých bloků.

Zákazníci

Nikdy netvrďte, že vaši zákazníci jsou všichni. Každý produkt má svou cílovou skupinu. Zamyslete se, kdo bude opravdu váš produkt využívat, s čímž vám může pomoci i několik tipů k tvorbě mobilních aplikací. Vepište sem i první vlaštovky, tedy zákazníky, se kterými můžete začít nejdříve.

Problém

Zeptejte se svých zákazníků, jaké problémy řeší, a vyberte ideálně tři nejdůležitější odpovědi. Definujte si i jejich aktuální řešení a další existující alternativy. Podobný přístup ostatně načrtáváme i v článku o minimum viable productu.

Řešení

Definujte si, jaké vlastnosti vašeho produktu budou řešit hlavní problémy zákazníků. Hlavní problémy jste si určili v předchozím kroku.

Unikátní nabídka hodnoty

Najděte gró vašeho produktu, tj. benefit, který zákazníci s jeho koupí získají. Je to v podstatě marketingová věta, která přesvědčí uživatele, aby se o váš produkt zajímali.

Cenový model

Určete, kolik bude váš produkt stát. My vycházíme z ceny vývoje aplikace i z částky, kterou nyní zákazníci utratí za alternativní řešení jejich problému.

Cesty k zákazníkům

Dále je třeba vědět, jak svůj produkt dostanete k zákazníkům. Můžete využít emailing, sociální sítě, networking, média, konference nebo známé. Vyberte ty platformy, na kterých se pohybují vaši zákazníci.

Klíčové metriky

Určete si také, jakou podobu bude mít úspěch projektu. Definujte si konkrétní hodnotu, které má být dosaženo a za jak dlouho. Nemusí to být jen zisk, měřítkem může být i engagement, procento nových zákazníků nebo zvýšený zájem.

Struktura nákladů

Sepište si, jaké jsou vaše fixní, variabilní i počáteční náklady, a zjistěte si, jak dlouho vydržíte s financemi, pokud nezačnete hned vydělávat. Nejde o podrobný finanční plán, ale o hrubý přehled vašich financí.

Konkurenční výhoda

Nakonec najděte i “neférovou výhodu”. Něco, co má váš produkt a nikdo jiný to nemůže koupit nebo okopírovat. Mohou to být expertní znalosti, stávající zákazníci, interní informace nebo váš jedinečný tým pracovníků.

Nezapomeňte, že všechny odpovědi se vám musí vejít pouze na jednu stránku. Pouze tak zaznamenáte opravdu jen to nejdůležitější.

Máte Lean Canvas, co dál?

Nyní přichází trochu těžší fáze - implementace toho, co jste si zapsali. Testujte vše se zákazníky. Nikde není napsáno, že váš první Lean Canvas je i ten poslední. Když něco nebude fungovat a vaši uživatelé začnou požadovat jiné funkce nebo bude potřeba produkt dále rozvinout, změňte i Lean Canvas. V důsledku tím ušetříte spoustu času, peněz i energie. Budete totiž reflektovat vše, co zákazníci chtějí, a váš produkt bude opravdu odpovídat jejich potřebám.

lean-canvas-šablona
Jak může vypadat Lean Canvas šablona

Spolupracujte s námi na Lean Canvas a získejte nový náhled

Konzultace spojené s vypracování Lean Canvas dokáží přinést nové náhledy na plánovaný projekt. Z letitých zkušeností víme, co je potřeba více rozpracovat, kde má klient nasazené růžové brýle, nad čím by se měl zamyslet jinak a co v oblasti softwarových produktů funguje a co ne.

Naše konzultace navíc většinou nekončí jen u vytvoření Lean Canvas. Často se objeví další oblasti, které je potřeba rozpracovat, a místa, o kterých by klienti sami nevěděli a nevěnovali jim dostatek pozornosti. Díky naší expertíze a znalostem to ale společně odhalíme a pomůžeme navrhnout optimální plán.

Lean Canvas v SYNETECH praxi

Pro nás je Lean Canvas nejen skvělým podnikatelským plánem, ale i cestou, jak si ověřit smysluplnost nového start-up nápadu. V tom se tento přístup podobá již zmíněné strategii minimum viable product.

Příkladem takového ověřování může být start-up s občerstvením pro office prostory. Během našeho společného workshopu vyšlo najevo, že původní idea neodpovídá potřebám zákazníků a neřeší jejich hlavní problém. Klienti proto odešli s tím, že musí celý projekt “přemyslet”. Před nějakou dobou se však vrátili zpět s nově přepracovaným zadáním a zanedlouho začne vývoj.

Lean Canvas je z těchto důvodů neodmyslitelnou částí vývoje nového produktu. Pravděpodobně vám nepřinese konkurenční výhodu, ale dá vám pevný start, od kterého se můžete odrazit a najít správnou cestu k zákazníkům. Celým Lean Canvas workshopem vás u nás může provést Zbyněk.

Zbyněk Hraše_Head of product consultacy

Přemýšlíte nad vývojem softwarového produktu a nevíte, jak začít? Rádi vám poradíme. Máme letité zkušenosti s tvorbou software produktů, vše s vámi můžeme zkonzultovat, uspořádat interní workshop, pomoct s návrhem a produkt i nadesignovat a vyvinout.

NAPIŠTE NÁM.