We use cookies on this page. View our Privacy Policy for more information.

Minimum Viable Product (MVP) – efektivní způsob vývoje mobilních aplikací

Chcete vyvinout úspěšnou mobilní aplikaci, kterou vaši zákazníci opravdu ocení? Začněte s Minimum Viable Product (MVP). Přečtěte si více v našem článku.

Minimum Viable Product (MVP) – efektivní způsob vývoje mobilních aplikací

Chcete vyvinout úspěšnou mobilní aplikaci, přičemž nechcete riskovat obvykle náročnou, zdlouhavou a nákladnou tvorbu? Přístup, kdy vyvíjíte zpočátku pouze Minimum Viable Product (MVP), se nám už mnohokrát osvědčil. V podstatě jde o produkt s nejmenší možnou funkcionalitou, který je však plně použitelný. Více výhod agilního vývoje v článku.

Minimum Viable Product řeší vždy jen hlavní problém

Je mnoho produktů, které vypadají skvěle, mají spoustu "vychytávek", ale současně jsou absolutně nepoužitelné. Uživatelé se můžou ve funkcích ztrácet, popř. vůbec neplní to, oč mají zájem. V nejhorším případě taková „skvělá aplikace“ nemá svého uživatele. Definice uživatele a základní potřeby, na kterou aplikace odpovídá, je jednou z předpokladů tvorby úspěšné aplikace. Právě s tím vám MVP může pomoci. Tento výraz se používá v oblasti digitálních produktů, webů, webových a mobilních aplikací a vývoje softwaru. MVP spočívá v nalezení základní potřeby zákazníků a jejího řešení. Nesnažte se tedy naprogramovat aplikaci s všemožnými funkcemi, ale začnete nejprve s jednou jedinou funkcí, např. s vyhledáváním podnájmu. Vše naprogramujte tak, aby to bylo plně funkční, a nabídněte to lidem. Aplikace s mnoha funkcemi může být sice atraktivní, ale lidé o ni nemusí mít zájem.

Málo je někdy více - ušetříte čas, energii i peníze

Začít vyvíjet nějakou komplexní aplikaci jako třeba Uber nebo AirBnb je obrovský risk. Nikdy totiž nevíte, zda o ni budou mít lidé zájem a ona se uchytí. Můžete tak promarnit čas, energii i mnoho peněz na vývoj mobilní aplikace jen proto, že se vaše představy o potřebách zákazníků liší od reality. S MVP se toto riziko výrazně sníží. Jeho počáteční náklady jsou mnohem menší, produkt je rychleji na trhu, a hlavně, dřív získáte to základní-feedback od uživatelů.

Takový přístup je součástí vývoje mobilní aplikace s agilním řízením. Spočívá v tom, že pracujeme tzv. na sprint, kdy se vždycky zaměřujeme jen na jednu danou funkcionalitu a až po jejím dokončení se zákazník rozhodne, zda mu to stačí, nebo chce vyvíjet dále.

Zpětná vazba - cesta k dokonalému produktu

V tom lepším případě tedy v MVP získáte produkt, o který má zákazník zájem, a můžete přikročit k testování. Při něm dostanete zpětnou vazbu na produkt. Zjišťujete, co lidem na produktu vyhovuje, co jim nevyhovuje a co by ještě uvítali. Postupně ho tak můžete začít dále rozvíjet a zvyšovat jeho hodnotu. Právě až zpětná vazba vám ukáže, nakolik jste odhadli potřeby a jakým směrem projekt dál vést.

Benefity vývoje Minimum Viable Product

Pro nás je vývoj Minimum Viable Product jednoznačně cestou k vytvoření smysluplné mobilní aplikace. Radíme to také naším klientům, když přijdou s poptávkou velké aplikace se spoustou funkcí. Začínat vývoj pouze s MVP jim totiž přinese hned několik benefitů.

Zde jsou některé z nich:
  • Ušetříte peníze - finance investujete efektivně a na začátek není třeba velký kapitál.
  • Snížíte potřebu úprav - jednoduchý produkt nepotřebuje mnoho úprav a vždy přidáváte jen to, co si lidé přejí.
  • Víte, jaký je o produkt zájem - díky pravidelné zpětné vazbě přesně znáte další směr vývoje.
  • Budujete si uživatelskou základnu - první uživatelé vám dají feedback, a můžou se tak stát potenciálními zákazníky.
  • Konkurenční výhoda - vytvoříte něco úplně nového na trhu, protože přesně zjistíte, co uživatelům chybí.

Víte, že Spotify měl být původně jen program na streamování hudby a AirBnb vznikla tak, že se dva spolubydlící v San Franciscu rozhodli pronajmout svůj byt účastníkům konference o designu? I to je příklad vývoje produktu na základě MVP.

MVP v praxi - Oriflame Learning Hub

Příklad našeho MVP je i e-learningová platforma, která je jednou z výsledků naší 5ti leté spolupráce s Oriflame. Ta umožňuje konzultantům značky se po celém světě vzdělávat a získávat informace přímo od mateřské firmy.

MVP Oriflame learning Hub

Jak to probíhalo?

I když bylo cílem vytvořit prostředí, ve kterém budou mít zaměstnanci po celém světě veškeré možnosti vzdělávání - kurzy, testy, aktuální informace a spoustu dalších funkcionalit, začali jsme úplně jednoduše. Nejprve jsme vytvořili platformu pro jeden trh, ve které má uživatel svůj profil a seznam kurzů, které si může přehrát a uložit. Uživatel má tedy vše, co plní jeho hlavní potřebu - mít možnost vzdělávat se online.

Teprve po ověření srozumitelnosti, použitelnosti a obliby platformy jsme přistoupili k dalšímu kroku. Nyní plánujeme rozšířit platformu do zbytku světa, přidáváme nové jazykové mutace, kvízy nebo možnost ukládat svůj dosavadní průběh v jednotlivých kurzech.

Co dál?

Budeme pokračovat stejným stylem. Vyhovuje to nám i klientovi. Máme hned zpětnou vazbu, minimalizujeme úsilí, které má díky tomu obrovský efekt a šetří finance.

Vytvářejte jen produkty, které lidé ocení

MVP je proto jednoznačně cestou ke kvalitnějšímu, a hlavně užitečnějšímu produktu. Zajistí vám, že za kratší čas a menší náklady vyvinete funkční a plně použitelný produkt. Z pomocí zpětné vazby ho pak máte šanci dokončit do potřebné kvality a atraktivity bez obrovského počátečního rizika.

Proto je MVP tak důležitý. Díky němu můžete hned od začátku budovat produkt založený na skutečných potřebách, ušetříte a máte jistotu, že ho zákazníci budou používat.

Zvažujete vývoj aplikace nebo ji už vyvíjíte a nevíte jak na MVP?

Rádi vám s tím pomůžeme.

NAPIŠTE NÁM

AppCast

České appky, které dobývají svět

Poslouchejte recepty na úspěšné aplikace. CEO Megumethod Vráťa Zima si povídá s tvůrci českých aplikací o jejich businessu.

Gradient noisy shapeMegumethod CEO Vratislav ZimaMegumethod Scribble