We use cookies on this page. View our Privacy Policy for more information.

Jak se vyvíjí globální mobilní aplikace pro prodej tisíce produktů?

V čem je specifická tvorba globálních mobilních aplikací? Co bychom poradili společnosti, která chce globální appku?

Jak se vyvíjí globální mobilní aplikace pro prodej tisíce produktů?

Firma Oriflame Sweden působí na trhu již přes 60 let a minimálně třetinu z toho vyvíjí svůj vlastní software pro prodej produktů po celém světě. Když kvůli vzrůstající světové oblibě používání mobilních zařízení chtěli upravit svou platformu také pro mobilní telefony, oslovili naše studio.

Vznikla z toho už pět let trvající spolupráce, během které se staráme o aplikaci, skrze kterou Oriflame prodává na každém z více než 60 trhů přes 2 000 a každý měsíc ji používají miliony uživatelů.

Pokud vás toto téma zajímá, ale chcete jej projít rychle a přehledně, vše podstatné najdete na našem webu v case study. Pro vás ostatní jsme se rozepsali trochu detailněji a dozvíte se:

  1. V čem je specifická tvorba globálních mobilních aplikací?
  2. Co bychom poradili společnosti, která se ještě rozhoduje, že chce/potřebuje globální appku?
  3. Jaké trendy vidíme v oblasti e-commerce nakupování?

globální mobilní e-commerce aplikace Oriflame

Specifika velkých globálních projektů

Aplikace nesmí padat!

Aplikace našemu klientovi generuje třetinu obratu, proto každý pád a nestabilita appky zapříčiňuje ušlou příležitost. To si velmi dobře uvědomujeme.

A protože v mnoha zemích konzultanti Oriflame nevlastní počítač a naši aplikaci mají jako jediný zdroj příjmů a spoléhají na ní, tím pádem musíme být spolehliví i my.

V praxi chod appky funguje tak, že získává data z backendu webu Oriflame, na kterém jsme závislí a k celkové stabilitě Oriflame softwaru tedy nejvíce přispívá sám Oriflame a jeho řešení a servery. Často se ale stane, že pokud je na serveru jakýkoliv zádrhel, je to naše platforma, která nahlásí chybu jako první a my proto musíme spolu s klientem velice rychle jednat, abychom opravili nejen bug v appce, ale také v backendu.

A jak rychle reagujeme?

V běžný den do 20 minut, mimo pracovní dobu běžných smrtelníků řešíme věci dle priorit, ale i tak maximálně do hodiny.

60+ trhů = 60+ odlišností

Zjevné, ale důležité úskalí, které se pojí s tvorbou takových aplikací, je samozřejmě její mezinárodní aspekt.

• Každý trh má odlišné právní prostředí,

• je nutno vytvářet jiné sady rolí pro uživatele pro každý trh,

• ačkoliv obrazovky plní stejný účel, často vypadají jinak,

• jazykové mutace jsou samozřejmostí, ale to nejjednodušší.

Další výzvou, pojící se s fungováním po celé planetě, jsou také různá časová pásma – u lokálních projektů si například mezi 2-4 hodinou můžete jít klidně lehnout nebo aktualizovat obsah aplikace. U globálního projektu ale takovou výsadu nemáte, třeba v Latinské Americe je totiž kolem 4. hodiny našeho času nejvyšší traffic. Aktualizace se tedy musí řešit dle časových pásem jednotlivých trhů a serverů a náš support musí být doslova 24/7.

Testujeme i na telefonech, které Evropanovi do rukou jen tak nedostanou.

Se stabilitou a funkčností aplikace jde ruku v ruce také testování a tady chceme vzdát holt týmu našich testerů, kteří se před releasem nových verzí prostě nezastaví. Musí na bezpočtu zařízení a konfigurací otestovat, co nepředvídatelného se během tvorby aplikace mohlo stát.

Globální aplikace s sebou také přináší nutnost testování na nejrůznějších zařízení, se kterými se v našich končinách uživatel nebo vývojář vůbec nesetká. A tak jsme si třeba z Číny nechali dovézt jejich lokální telefony a testujeme i na nich, abychom byli naší cílové skupině co nejblíž.

Nové funkce jdou do světa plánovaně a ve fázích

Samotní uživatelé nejhůře reagují na fakt, když se nemohou do aplikace přihlásit. Před tedy releasem testujeme každý region zvlášť, což je obrovské množství práce, je s ní však třeba při tvorbě aplikací na globální úrovni počítat. A nebo pokračovat v automatizaci, jak to plánujeme do budoucna my.

A když je aplikace otestovaná, následuje release – tady jsme se naučili dělat jej v tzv. fázovaných updatech, kdy si je vždy stáhne 10 % uživatelů a je-li appka bez problémů, pustíme ji na dalších 20 %. Zkrátka postupnými krůčky ke skvělé appce.

Bylo správně, že se Oriflame rozhodl mít krom webového e-shopu ještě mobilní aplikaci?

Troufáme si říct, že ano.

Pro asijský trh byla aplikace rozhodně nutností, protože drtivá většina uživatelů internetu je na mobilních zařízení (mnoho z nich ani desktop nemá) a podobně to platí například o afrických trzích.

Mobilní appka generuje firmě cca třetinu obratu, čísla stále rostou a trend začíná být zřejmý. Když sečteme uživatele, kteří používají aplikaci a mobilní prohlížeč, tak je již jejich počet vyšší než těch uživatelů, kteří používající počítač. Navíc je faktem, že nakupování z mobilu stoupá globálně obecně. A aby ne, placení je jednoduché, prostředí uživatelsky příjemné…

Zkrátka, pro e-commerce platformy je mobilní aplikace zajímavou cestou, je ale třeba mít některé věci na paměti.

mobilní aplikace pro prodej produktů Oriflame

Chcete nebo potřebujete globální e-commerce appku?

Budeme se ptát proč

Vždy nás jako první věc zajímá klientova motivace, proč chce zrovna mobilní aplikaci a jaké má důvody.

Jeden z hlavních může být touha zlepšit uživateli User Experience z nákupu z mobilu - pokud je tato hypotéza podpořena i čísly, například že e-shop na webu navštěvují uživatelé převážně z mobilu, je to jistě validní argument a rádi se pustíme do programování. Na druhou stranu, protože chceme být pro klienta partnerem, kde není aplikace třeba, tak ji ani nedoporučujeme.

Budeme ladit očekávání

Určitě je na začátku důležité co nejlépe nám vysvětlit záměr, byznys model, seznámit nás s jednotlivými prioritami a zamyslet se nad specifikami různých trhů (Evropa vs. Asie). Společně pak sladíme očekávání od aplikace.

Je dobré začít s menším celkem

Nejdůležitějšími základními funkcemi a postupně funckionality i aplikaci rozšiřovat. Tvorba globálních aplikací není sprint a základem je mít dlouhodobý plán – nechtít mít v aplikaci všechny funkce, najednou a hned.

Co probíhá dále?

Následně je důležité dbát na vhodný "rollout" aplikace do jednotlivých zemí. Ať už se jedná o rollování postupné, nebo zkouška chodu aplikace na některém z testovacích trhů. U takto velkých projektů je totiž zásadní komunikace s jednotlivými trhy a také zpětná vazba, co je pro uživatele v aplikaci stěžejní a podle toho prioritizovat jejich potřeby.

Trendy v e-commerce byznysu

Globálně stoupá nakupování z mobilu. Placení je jednoduché, máte velkou obrazovku, takže být součástí mobilního telefonu může velmi dobře fungovat.

Dalším stále další viditelnějším fenoménem je rozšířená realita. Díky ní si můžete vyzkoušet, jak vám na ruce budou sedět nové hodinky, na nohách tenisky, jak budete vypadat s novou barvou vlasů a nebo třeba s jinou rtěnkou.

Třešnička na appce: rozšířená realita jménem SYNEVISION

Náš algoritmus pro rozšířenou realitu se jmenuje SYNEVISION a původně se jednalo o pomocníka pro zjednodušení nákupu z katalogu. Již jste nepotřebovali QR kód, stačilo namířit telefon na produkt a náš AR pomocník vás okamžitě přeměřoval do nákupního košíku.

Před SYNEVISIONEM konzultanti Oriflame opisovali dlouhé číselné řady do objednávkových formulářů a jeho releasem jsme tak ušetřili opravdu nudné hodiny práce.

Rozšířená realita pro katalogy Oriflame

Využití naší rozšířené reality vidíme v mnoha odvětvích:
  • Rozšířená realita může také skvěle fungovat (a fungovala například při oslavách 17. listopadu) jako průvodce nejen po výstavách, ale všech možných kulturních i sportovních akcích.
  • V kamenných obchodech či supermarketech můžeme rozšiřovat zboží o další skrytý obsah, slevy, či navigaci.
  • Cokoliv, co firmy vytisknou, dokážeme rozšířit o digitální obsah jako třeba text, hudbu, mluvené slovo nebo video.
  • Složité návody dokážeme rozšířit o videa, kuchařky o natočené postupy, cestovatelské příručky o záběry z místa.
  • Z katalogů může vystoupit 3D objekt a vy si ho lépe dokážete prohlédnout.

Využití je mnoho a až nyní se o rozšířenou realitu začíná zajímat obrovské množství firem a třeba právě Oriflame je jednou z nich. Vy můžete být další a získat tak před konkurencí výhodu v podobě wow efektu nebo usnadnění života uživatele.

Pokud chcete zjistit o naší spolupráci více, čtěte case study rozšířené realitě a jejím byznys využití, navštivte článek o našem produktu: Rozšířená realita SYNEVISION.

Pro více informací o samotném procesu vývoje, jsme pro vás napsali článek: Jak probíhá vývoj aplikací krok po kroku? >>

Chcete také mobilní aplikaci?

Potřebujete zkonzultovat byznysové myšlenky?

Vidíte potenciál pro rozšířenou realitu ve vašem byznysu?

NAPIŠTE NÁM

AppCast

České appky, které dobývají svět

Poslouchejte recepty na úspěšné aplikace. CEO Megumethod Vráťa Zima si povídá s tvůrci českých aplikací o jejich businessu.

Gradient noisy shapeMegumethod CEO Vratislav ZimaMegumethod Scribble